Nová generace vlajkové lodi STEYR Terrus CVT

Vlajková loď přijíždí s novou úrovní konektivity, ovládáním a sdílením dat. Hlavní novinkou je nové zázemí pro řidiče. Již v březnu jsme předali první kus.
Vlajková loď značky STEYR měla svou premiéru v roce 2015. A nyní přichází další generace, která přináší novou úroveň konektivity, ovládání a sdílení dat. Modely této řady se nabízí v provedení 6250, 6270 a nejsilnější 6300, který patří k nejoblíbenější variantě. Hlavní novinkou je nové zázemí pro řidiče a loketní opěrka Multicontroller III s dotykovým monitorem Infomat 1200.
Filozofie modelu spočívá v optimálním rozvoru náprav, který činí 2 995 mm a zajišťuje ideální rozložení a výborné tahové vlastnosti traktoru. Dále pak spočívá v pohotovostní hmotnosti kolem 11 500 kg, silném motoru o výkonu až 313 koní, osvědčeném převodovém ústrojí CVT se čtyřmi mechanickými rozsahy nebo v možnosti vysokých zadních pneumatik s výškou 215 cm, které jsou schopny přenést požadovaný výkon na půdu. Velkým benefitem, kterým lze traktor vybavit, je dvourychlostní vývodový hřídel pro další úsporu paliva při méně náročných aplikacích.

Základem je jednoduchost

Hnací agregát má osvědčenou konstrukci se čtyřventilovou technikou, křížovou hlavou válců a s objemem 6,7 litru, který výrobce ladí ve třech výkonech s maximálním točivým momentem až 1 282 Nm. O plnění válců se stará elektronicky řízené variabilní turbodmychadlo eVGT pro maximální pružnost a minimální spotřebu paliva. Řešení emisí spočívá v technologii Hi-eSCR2, která řeší efektivně emisní limity Stage V bez použití EGR ventilu. Systém se skládá z výfukové klapky, která slouží k rychlému ohřevu systému a také jako motorová brzda. Dále pak z diesel-oxidačního katalyzátoru, SCR a SCRof katalyzátoru a CUC katalyzátoru pro likvidaci zápachu amoniaku. Systém nepoužívá klasický filtr pevných částic, který se čistí pomocí navýšení dávky paliva. Ale pouze nastavení výfukové klapky a navýšení rychlosti proudění výfukových plynů, tzn. vyfoukání katalyzátoru SCRof. K navýšení došlo v oblasti intervalu výměny oleje v podobě 750 hodin. Doplňkovou výbavou motoru může být motorová brzda, reverzní ventilátor s proměnným natáčením lopatek, alternátor s výkonem 250 A.
Špičkové převodové ústrojí CVT se čtyřmi mechanickými převody pro maximální účinnost v tahu. Převodové ústrojí dostává pokyn od obsluhy pouze na základě šesti (3 vpřed/3 vzad) tempomatů rychlosti a následně pomocí plynového pedálu nebo multifunkční páky třetí generace (Multicontroller III), která sdružuje všechny důležité funkce a dovoluje neomezené konfigurace volných tlačítek. Plynulé převodové ústrojí nabízí skvělý přenos pro každou aplikaci od polních prací, přes pícninářské aplikace nebo až po transportní práce. Systém S-Tronic pak přispívá k aktivní úspoře paliva pomocí aktivní práce motoru a převodovky. Zajišťuje vždy optimální otáčky motoru, a tím nejnižší spotřebu paliva. Novinkou jsou snížené otáčky motoru při pojezdové rychlosti 43 km/h při 1300 min-1 a při 56 km/h pouze 1 600 min-1. Individuální nastavení pro každého řidiče je nyní samozřejmostí pro každé plynulé převodové ústrojí CVT. Umožňuje nastavení akcelerace/decelerace, agresivity reverzace, funkce rychlého zastavení, intenzity reakce na plynový pedál nebo Multicontrolleru III.

Síla nejenom na kapotě

Modelová řada TERRUS CVT nabízí hydraulický systém o výkonu 220 l/min a lze propojit až s 8 vnějšími hydraulickými okruhy plus se systém PowerBeyond, který může napájet výkonné hydromotory pro přípojné zařízení. Novinkou jsou zadní vnější hydraulické rychlospojky, které mají mechanické páčky pro odtlakování bez nutnosti plovoucí polohy hydraulického okruhu. Zvedací kapacita zadního tříbodového závěsu byla navýšená na 12 032 kg, přední tříbodový závěs má zvedací sílu 5 821 kg. Přední tříbodový závěs může být doplněn předním dvourychlostním PTO (1000/1000 ECO) pro ideální pracovní otáčky motoru, a i dvěma hydraulickými vývody pro připojení příslušenství.
Zadní PTO disponuje čtyřmi rychlostmi, které se nově přepínají pouze přes Infomat 1200. Nastavení předního a zadního tříbodového závěsu, jako například horní poloha, rychlost spouštění a další, lze taktéž nastavovat pomocí dotykového displeje. Další pokročilou funkcí je i možnost automatického zamykání řiditelných náprav u návěsů, kdy lze nastavit rychlost, nad kterou lze zámek aktivovat.

Technologická špička

Největší pozornost konstruktérů si zasloužila kabina, která byla celkově zvětšena o 11 % a nabízí prvky z automobilového světa, jako je například senzor kvality vzduchu nebo senzor pro automatické spuštění potkávacích světel. Další předností je velké množství úložných prvků, včetně prostorné chladničky, která pojme 2 x 2,5 litru nápoje a bohatou svačinu na celý den. Nechybí i celá řada napájecích zásuvek USB nebo i na 220 V a další konektivita ISO. Rozmanitost nabízí i body pro uchycení mobilu, tabletů nebo dalších externích monitorů, buď na „T“ drážce v horní části kabiny nebo pak na hliníkové konzoli u okna.
Stále ale platí, že značka STEYR se snaží používat pro práci pouze jeden monitor pro vše pro maximální jednoduchost i ve spojením s ISOBUS III. Technické parametry jsou nově zobrazovány na barevném displeji na sloupku A. K malým ale důležitým změnám, patří dole umístněný stěrač pro vyšší stírací plochu, otevírací střešní okno, kožený volant s kobercem na podlahu nebo originální SOUND SYSTEM s integrovaným SUBWOFEREM. DAB rádio je propojeno pomocí linky CANBUS s monitorem Infomat 1200 pro plné ovládání a nastavení všech funkcí včetně ekvalizéru.
I krátké seznámení stačí pro porozumění ovládacích prvků. Základem je již zmiňovaný Multicontroller III, který nabízí mimo standardní funkce i další novinky, jako je ovládání a konfigurace vícero hydraulických vnějších okruhů, separátní ovládání souvraťového managementu a navigačního systému a dalších čtyř konfigurovatelných tlačítek pro různá použití. A to opravdu „různá“, včetně možnosti nastavení hlasitosti rádia, nebo regulace teploty v kabině. Dalším centrálním prvkem je enkodér pro rychlou nabídku, osvětlení, hydrauliku, topení/ventilaci, pracovní osvětlení, tříbodové závěsy a další.
O osvětlení traktorů se stará LED technologie, která za obstarává i potkávací nebo dálková světla, včetně alternativních světel a denního svícení. Pracovní osvětlení bylo dále posíleno na 24 LED světel s výkonem 2 000 lm a byla přidána zadní pracovní světla na blatnících o výkonu 5 920 lm. Veškeré nastavení pracovních světel probíhá pomocí dotykového monitoru Infomat 1200.
Další novinky se odehrávají hlavně v oblasti sdílení dat, telematiky, zrcadlení obrazovky nebo nové generace antény S-TECH A1000, která umožňuje jednoduché připojení do RTK sítě. Traktor lze na dálku sledovat pomocí mobilní aplikace S-FLEET s možností čtení reálných dat provozu včetně aktuální spotřeby, zatížení traktoru, obdělané plochy, aktuální polohy a další. Online pomoc může probíhat pomocí aplikace TeamViewer, přes kterou můžete navigovat operátora přímo v traktoru pro nastavení ovládání. Další výhodou je přehrávání softwaru na dálku nebo import/export dat z monitoru z pohodlí vašeho domova. Samozřejmostí výbavy traktoru je intuitivní souvraťový management EasyTronic II, automatická otočka na souvrati S-TURN II nebo ISOBUS III pro ovládání traktoru pomocí požadavků připojeného stroje.

První kus v České republice

Začátkem března jsme oficiálně předali prvního Terruse druhé generace v České republice do západních Čech na farmu Kumberk, kde doplnil flotilu na celkových devět kusů od značky STEYR. „Hlavním důvodem bylo další rozšíření výkonnosti při těžkých polních pracích a optimalizace při setí. Včetně nové generace konektivity, sdílení dat a propojení dat pro mapování výnosů.“
Richard Vykoukal, Statek Kumberk

Nová generace STEYR Terrus CVT: O krok napřed