První STEYR najel bez problémů 14 000 mth. Vsadili na svou zkušenost a pořídili další dva koně.

První STEYR sloužil ve Velkých Všelisech bez problémů 12 let. Vsadili na svou zkušenost a pořídili vlajkovou loď STEYR 6270 Terrus CVT a novinku STEYR 6240 Absolut CVT.
První stroj značky STEYR sloužil ve Velkých Všelisech bez problémů 12 let. Není tedy překvapením, že na rakouskou značku nedají v podniku dopustit. Vsadili na svou zkušenost, a tak si v roce 2021 pořídili vlajkovou loď rakouské stáje STEYR 6270 Terrus CVT a následující rok novinku STEYR 6240 Absolut CVT.

Pokud sledujete naše nebo sociální sítě zemědělských nadšenců, určitě neslyšíte o Karlovi a Jardovi poprvé. Jejich dva siláci vyhrávají fotosoutěže, profi fotografie najdete téměř na všech zemědělských profilech, nebo jste určitě zaregistrovali jejich sestrojeného „mladšího bráchu“. Odkud však Karel a Jarda jsou a jak se ke značce STEYR dostali?

IMG_1057.jpg

 

Hospodaření od roku 1992

Na referenci za panem Karlem Zeyvalem a Jaroslavem Míchalem jsme se vydali do Velkých Všelis mezi Mělník a Mladou Boleslav. Zde se nachází Společnost vlastníků půdy, spol. s r.o. se sídlem ve Velkých Všelisech, která byla založena po rozpadu místního JZD Vývoj v roce 1992. Společnost aktuálně hospodaří na 515 ha, kde pěstuje převážně ječmen, pšenici a cukrovou řepu, ale také olejniny jako je řepka či slunečnice. Na jejich polích nepřehlédnete ani dva nejsilnější koně z rakouské stáje – STEYR 6300 Terrus CVT a 6240 Absolut CVT.

Někdo má na dvoře Mercedes, někdo si pořídí STEYR

První stroj STEYR 6190 CVT zakoupili v roce 2006, který jim následně sloužil krásných 12 let, odpracovali s ním bez problému 14 000 motohodin při setí, zpracování půdy či v dopravě. K srdci nepřirostl nejen panu Zeyvalovi, ale i rodinnému příteli, „Když jsme se tenkrát rozhodli ho prodat na inzerát, ozval se mi pán, že ho chce na pilu. Řekl jsem to Petrovi a ten, že ho do lesa nedá. Druhý den si ho sám koupil a má ho dodnes doma. Tu a tam s ním něco zorá nebo má zapřažený mulčovač. Stará se o něj jako o rodinný poklad. To víte, někdo má na dvoře Mercedes, někdo si pořídí STEYR.“ směje se pan Zeyval.

Další dva koně a hned nejsilnější

Není divu, že se ve Velkých Všelisech od té doby ke značce STEYR stále vrací. V roce 2018 si na těžké polní práce pořídili vlajkovou loď ze stáje STEYR 6270 Terrus CVT, jehož hlavní předností jsou velká tažná síla ve spojení s nejvyšším komfortem. Pohání ho 6válcový motor o objemu 6,7 l a maximálního točivého momentu dosahuje již při 1 194 Nm. Pro těžké polní práce oceníte zvedací sílu 12 tun a objem nádrže 630 l. Během první sezóny najel pan Zeyval s novým strojem 1 200 motohodin. Kromě výkonu a komfortu si pan Zeyval chválí i perfektní řešení LED osvětlení, díky kterému může bez problému orat i v zatažených podzimních dnech nebo večerech. Oceňuje prodloužené servisní intervaly. Uchvátil ho i design traktorů: „Za tímhle traktorem se každý otočí. Děti koukají. Cyklisti se zastavují. Často mi volají kluci, jestli si ho mohou přijet nafotit.“
„Tenkrát chtěl můj táta původně kupovat nový traktor jiné značky na setí, ale nebyl k dostání ihned. Od AGRI CS v Tišících jsme dostali však nabídku vzít si skladový stroj STEYR 6190, který byl vystavený na zemědělském veletrhu TECHAGRO v Brně. Když jsme si ho tenkrát dovezli, to byl boom. Měl nápravu samostatně na každé kolo. Když jsme s tátou přejeli příkop a jen jsme se zhoupli, byl to rozdíl v komfortu jako hrom. Chápejte mě, jezdilo to padesátkou!“ vzpomíná pan Zeyval na jejich první stroj této značky. 
Karel Zeyval, Velké Všelisy
K modelu Terrus CVT má pan Zeyval pár drobných výtek: „Chybí mi tu v kabině nějaký větší odkládací prostor, kam bych si mohl dát svačinu nebo vychladit vodu. Třeba staré CVT mělo už chladící box nad hlavou.  A hodila by se i nějaká nádržka na čistou vodu.“  Už v době, kdy si do Velkých Všelis pořizovali Terrus CVT, měli vyhlídnutý další stroj do svojí stáje. V roce 2022 si pořídili novinku STEYR 6240 Absolut CVT se vzduchem odpruženou kabinou, u kterého se vedle výkonného motoru dočkali i vytouženého chladícího boxu a nádržky na čistou vodu. 
S novinkou jezdí pan Míchal, který uznává posun i mezi Terrusem a Absolutem. Díky jmenovitému výkonu 240 koní si STEYR Absolut CVT hravě poradí s podmítačem, kompaktorem, pluhem a sečkou. 6válcový motor dosahuje maximálního točivého momentu při 1 100 ot/min. Pro maximální přenos výkonu je vybaven 4 mechanickými rozsahy a maximální pojezdové rychlosti dosáhne při pouhých 1 500 ot/min. "Plynulá převodovka CVT je super. Jízda i práce je bezstarostí a velice pohodlná, nastavím si tempomat, nepřetačí se vývodový hřídel, a tím se šetří palivo, ale i motor." dodáva pan Míchal.
Při náročných polních pracích najde své využití i komfortní nízkofrekvenční sedadlo se zvýšenou oporou Dual-Motion, které je vybaveno pasivním odvětráváním pomocí zásobníku s aktivním uhlím, nový systém odpružení přední nápravy a vzduchem odpružená kabina. Vítaný je také stěrač čelního skla, který nově umístěný a stírá plochu 235o. Výbava STEYR Exklusiv zahrnuje i kožený volant nebo výkonný audio systém STEYR SOUND SYSTEM. Například s kompaktorem se záběrem 8 m pan Míchal s Absolutem v sezóně hravě zvládne 85-90 ha za den.
 „V agregaci s kompaktorem s pracovním záběrem 8 m jezdím v sezóně 85 - 90 ha za den. Jezdím s Absolutem podle navigace a už bych neměnil a nechápu, jak někdo může jezdit bez ní. Sami jsme si počítali rozdíl práce s navigací a bez navigace (klasické osmičky při otáčení na souvrati). S navigací jezdíte podstatně rychleji a efektivněji a přibývá jeden ha za druhým. Změřili jsme rapidní rozdíl 20 ha na velkém poli. Na stejném poli jsme vyzkoušeli při setí stejný secí stroj, ale jednou traktor s navigací a jednou bez a rozdíl? 20 ha! Když někdo nechce navigaci, tak nechápu. Aktuálně mám STEYR S-GUIDE s Range pointem, klasický signál a stačí. Pokud člověk chce mít přesné setí, tak bych samozřejmě doporučil RTK, ale nám se rozdíly ukázaly i při základním. Člověk se pořád učí s navigací, jak to pravidelně nepoužívá. Dokonce jsem koukal i na videa na vašem Youtube, když jsem potřeboval zopakovat vrstvy a mapování.“
Jaroslav Míchal, Velké Všelisy

Posun výrobce

Na letošním ročníku Case Dne v Kámeni si oba vyzkoušeli novou generaci vlajkové lodi STEYR Terrus CVT. Oba se shodli, že traktor je opět o něčem úplně jiném. Celé řešení kabiny, komfortu a úložných prostor vyřešil dle jejich slov opravdu pěkně a chytře a traktor je zase o level jinde, když má člověk s čím porovnávat.

STEYR jako koníček

Značce STEYR fandí u Zeyvalů celá rodina. „Syn je do traktorů Janek. Jezdí semnou již od dvou let. U starého CVT věděl už v sedmi letech, co je potřeba zapnout a zkontrolovat. Ve 13 dostal na hraní tenhle malý traktůrek. Má na něm sazeč na brambory, sekačku, kultivátor a valníček. Samozřejmě, aby nám ladil, musel jsem ho udělat v barvách STEYR.“ ukazuje pan Zeyval model vlastní výroby a dodává, že některé děti si myslí, že je to “miminko toho velkého“.